Toddlers and tiaras

Igår hade vi guider på Rydals museum möte. En sak som jag då hade frågor om var den del av tidningen som handlar om att skönhetsidealen sjunker allt längre ner i åldrarna. Jag har, ända sedan starten, haft svårt för att veta vad det är jag ska säga där. Men så, när jag kom hem, var det som om någon hört min oro.

På kanalen "travel and living" var det ett program som hette Toddlers and tiaras.  Det handlade om 2-12 åringar som deltog i skönhetstävlingar. Programmet gjorde mig riktigt illa till mods. Vad gör vi med våra barn egentligen? Vi berövar dem sin barndom, klär dem i kläder som vuxna har, sminkar dem tills de inte känner igen sig själva, får på dem löständer för att deras egna inte duger och i vissa fall sprayfärgas barnen för att se solbruna och "snygga ut". Detta är fel. SÅ fel!

Dessa mammor tror att de gör en tjänst för sina barn. Det är nästan så jag tycker synd om mammor som har så fel. Det som händer är att barnen lär sig att de inte duger som de är - redan när de än två år! De förstår att det bara finns en vinnare, och att det är den som är snyggast. De lär sig att det är när de står på scen iförd bikini och dansande som strippor som de få den uppmärksamhet de behöver. Det är fel. SÅ fel!


 


Barn ska vara barn. Ingen ska behöva utsättas för detta. Äntligen har jag något viktigt att säga i den delen av tidningen.

Jag vill tacka Smal-utställningen för att den öppnat mina ögon. Utan den hade kanske även jag tyckt att dessa barn är så "himla söta".


//Frida

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0