Dammsuga i högklackat?

I onsdags var Elin "Grynet" Ek på museet och föreläste. Det var jättemycket folk och hennes föreläsning var sjuuuukt bra. Efteråt kände jag mig helt glad. Elin pratade om hur Grynet skapades. När Elin gick i skolan var hon den där tjejen som alltid har massor av idéer, tycker att allt är viktigt, roligt och intressant och alltid är positiv. Ibland önskar jag attjag också var en sån, visst jag är positiv och har många idéer, men jag är lite för tyst tror jag, jag vågar inte riktigt säga vad jag vill och tycker. Nåväl, vad hon upptäckte var att alltid när hon kom med sina fantastiska idéer så var det några (oftast killar som satt längst bak i klassrummet) som hela tiden sa "Gud, vad tråkigt, jag vill inte" om precis allt. Elin tänkte att när hon slutade skolan skulle hon slippa dessa tråkmånsar, men de dök upp på massor av andra ställen, på jobbet, i föreningar, överallt. En dag hittade Elin Maria. De jobbade båda med tv och upptäckte att de var precis samma sorts människa, fulla av idéer. Tillsammans skapade de Grynet, en tjej som var som dem. Hon hade massor av idéer och åsikter. Hon tyckte att saker var viktiga och intressanta. Hon vågade säga vad hon tyckte.

Grynet bryter mot normen. Hon vågar vara en vanlig människa i tv. Hon har glasögon, är det någon annan människa som har det i tv? Hon är inte supersmal, som alla andra i tv. Hon är inte supersnygg och perfekt tillfixad, hon ser vanlig ut. Hon visar kroppen som den ser ut i verkligheten, med hår under armarna och veck på magen. Grynet väcker debatt. Får man verkligen göra så i tv? Får man verkligen bryta mot mönstret? Grynet är som hon är, hon ändrar inte på sig bara för att andra vill att hon ska göra det. Därför har hon blivit en av de mest älskade och mest hatade figurerna i tv. Jag tycker att hon är grym. För hon tar ingen skit!

Men det jag verkligen tog till mig var Elins motto att alltid försöka göra allting lite roligare. Allt kan bli lite roligare, det gäller alla saker, särskilt de som är lite tråkiga, som att diska eller dammsuga. Själv brukar hon dammsuga i högklackat, de allra högsta klackarna som man aldrig kan använda annars. Jag kom på att jag skulle kunna göra diskandet lite roligare genom att ta på mig mina prinssesstofflor med rosa svandun. Om man har roligt så mår man bättre, blir lite gladare och kanske lite mer nöjd med sig själv. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0