Jag är bra som jag är.

Idag kan förstå hur unga tjejer mår. Men jag hade glömt hur jag själv hade det. En dag hittade jag en gul, gammal dagbok med glittriga getingar på. Nästan längst bak i boken har jag skrivit en lista. Datumet är 29 december 2004. Då var jag tolv år gammal.

"29 dec 2004
Mina mål:
1. Snyggare kropp
2. Kunna självförsvar
3. Vara vig
4. Självsäker
5. Sjunga bättre
6. Framträda utan att hjärtat hoppar ur!
7. Blir stark
8. Vara sexig
9. Ha snyggt hår
10. Va smalare!!
11. Hålla formen fast att kunna äta!
12. Snyggare tänder"

Jag blir nästintill rädd när jag läser det här. Hur kunde jag tänka så? Vara sexig! Visste jag ens vad det betydde? Tanken på hur idealen påverkade mig då är skrämmande. Jag hade redan som tolvåring lärt mig hur man "ska" se ut. Smal, sexig, snygg och självsäker. Vad var det som hade fått mig att tro att jag inte dög? Att jag inte var smal nog eller hade snygga tänder? Det kanske värsta är att mycket av detta fortfarande sitter i, än idag. Jag är inte nöjd med mina tänder eller med min kropp. Startade de kraven redan då? Och vad var den utlösande faktorn? 

Vi hade en visning idag på Rydals museum för en sjätteklass. När jag läste ur min gula bok fick jag en starkare reaktion än vad jag hade väntat mig. Jag fick kommentarer som "Du måste mått dåligt då". Det är säkert sant. Jag måste mått dåligt då. Och tankan på att jag inte är ensam med dessa malande tankar är tragiskt. Många unga tjejer sitter med samma tankar som jag gjorde.

Tillsammans måste vi få ut budskapet om att alla är bra som de är! Du är bra som du är. Jag är bra som jag är.

//Frida

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0